الأحد، فبراير 15، 2009

خير اللهم اجعله خير


أولا


سلام عليكم جميعا


ثانيا


جزيتم خيرا جميعا بردو

على تهانيكم الرقيقة اللي وصلتني الفترة اللي فاتت

سواء هنا في البلوج او بالحضور او عالموبايل

بجد جزيتم خيرا

ونردهالكم في الافراح ان شاء الله


ثالثا


انا بقالي فترة في دماغي كام موضوع

وربنا يخلي الكلية

ودماغي المصدي معاها

مش عارفة ابدأ بإيه


المهم

إنه الطبييييييييعيي يعني الطبيعي

إن واحدة في حالتي دي

المفروض تقعدلها شهرين تلاتة تكتب عن الحب وسيرة الحب

والخطوبة والجواز

وقالي وقلتله ومش عارف ايه

بس بما إني بمتحن لسه

ونفسي مسدودة

فمش عتكلم في الموضوع دا خالص دلوقتي


رابعا بقى

انا بعتذر عن الكتابة بالعامية

بس لأني بقالي كتير معتزلة ولياقتي اللغوية ضاربة حبتين اليومين دول



خامسا بقى


بس بقى دي غير بتاعة رابعا


إني كنت قاعدة خير اللهم اجعله خير في أمان الله

سمعت حوار لذيذ كدا شدني

فقلت أسمعهلكم يمكن يشدكم انتوا كمان


بيبو : ياااه هنرجع للمدرسة تاني يادي الغممم

شوشو : انا مستغربة منكم والله

لسه هاجر كانت بتقولي انا زعلانة ان المدرسة هتبدأ بكرة وانا بقولها اني مبسوطة

بيبو : مبسوطة على ايه جتك خيبة


أنا بيني وبين نفسي : اه صحيح جتك خيبة!!


فاصل صمت قصير


شوشو : انتي خدتي كراسات قد ايه لبكرة؟؟

بيبو : اتنين من كل نوع بس عشان الاساتذة الخنيقة اللي بتبدأ من أول يوم

شوشو : اه والله حاجة تقرف لازم من اول حصة واول ثانية يبدأوا


أنا بيني وبين نفسي : يا سلام مش كنتي مبسوطة من شوية!!

وبعدين انتوا رايحين المدرسة عشان تعملوا ايه يعني؟!!


فاصل صمت قصير


بيبو : ياااخراااااااااااااشي هنرجع للأستاذة (فلانة) تاااااااااااني

شوشو : اه والله انا مش عارفة انتوا مستحملينها ازاي ربنا يكون في عونكو

بيبو : دا حاجة والله مش عارفة الست دي مالها هي بتعمل فينا كدا ليه

شوشو : وانا اليل ادبست فيها في جلسة القران


هنا تدخلت أنا : جلسة قران ايه يا شوشو دي


شوشو : دي جلسة قران المدرسة عاملاها كل يوم اتنين في الفسحة اللي عايز يشترك فيها بيروح ونتعلم تجويد وحفظ وكدا غير بتاع المدرسة اصلا

أنا: ماشاء الله طب كويس والله

بيبو .. مواصلة كأني مكنتش هنا من شوية : ولا استاذة (فلانة)


أنا .. وفي نفسي (لابد من التدخل) : إباااااااااء خفي يا ماما مش من كتر حسناتك بتوزعيهم عالمدرسات


شوشو وكأني مكنتش هان بردو : ايه !!!! دي استاذة عسل جدددا

اكتر استاذة فصلنا بيحبها اصلا

عارفة بتشتم كدا شتايم من القديمة بتاعة زمان


أنا انفجرت من الضحك وسألت ببراءة : شتايم زمان؟؟ هو الشتايم كمان بتتجدد؟؟؟


شوشو : اه طبعا يا بنتي

يعني الاستاذة دي بتشتم من اللي هي غبية ... حمارة ...هبلة .. كدا الحاجات القديييمة دي

أنا : لا والله ؟؟ وايه الجديد بقى ؟؟

شوشو : لا بقى في جزمة .. كلبة .. وكدا حاجات جامدة بقى ... لا يابنتي دا في حاجات جديدة خااااالص

وضحكت !!!

أنا : وانتي بقى بتحبيها عشان بتشتم شتايم قديمة والباقي بيشتم شتايم جديدة ؟؟

شوشو : لا طبعا اصلا هي الاستاذة الوحيدة اللي بتشتمنا

بس عسولة بنحبها


أنا بيني وبين نفسي : ربنا يحلي نفسكو ياختي كمان وكمان


بيبو: شوشو انتي مشتركة في البرلمان الصغير

شوشو : كنت مشتركة وطلعت .. رخم

بيبو : رخم فعلا مش كدا

شوشو : انا رحت اشتكرت بردو في المكتبة بس مش عارفة بحس ان استاذة تهاني بتتخنق مني

أنا : استاذة تهاني بتاعة المكتبة !! دي عسل يا شوشو ايام ما كنت في المدرسة كنت بحبها اوي

شوشو : مانا عارفة ماهي عسل وكل حاجة

بس مش عارفة مرة رحت قلتلها جهاد بتسلم عليكي قامت قالتلي ابقي سلميلي عليها وسكتت كدا مخدتش وادت معايا في الكلام

أنا ضحكت وقلت : وانتي عايزاها تاخد وتدي معاكي في الكلام ليه يا ست شوشو كنتي من بقيت الاستاف بتاع المدرسة ولا ايه

شوشو: لا بس يعني انا رايحة اقولها انك بتسلمي عليها تديني انا وش بردو


دخلت بيبو في الحوار : انا مشتركتش من اول ما جيت المدرسة غير مع مستر احمد في جماعة الكلمة الطيبة

وسابنا ومشي

شوشو ضحكت اويييييي : على وشك يا نحس

بيبو : هههههههه لا والله اصل مكنش ينفع اشترك في غيرها اصل اول ماجيت قالولي انه مينفعش من اول سنة اشترك

وضحكككت اووي وبعدين كملت :: لازم اطبق سنتين الاول في خدمة المدرسة بعدين يسمحولي بالاشتراك

السنتين دول بقى اكون انا خلصت 3 اعدادي وبقيت برا المدرسة فاشترك براحتي بقى هههههههههه


ملقتش حاجة اعملها غير اني اضحك بردو


اخيرا خلصوا تحضير جداولهم وترتيب هدومهم

واخيرا هينااامووو


بيبو رفعت حاجب ونزلت حاجب وهي قدام المراية : شوشو بفكر مروحش بكرة

شوشو : لا بجد بجد .. تبقى ندلة

بيبو : مانا عارفة هههههههههههه

ياسمين ممكن تموتني اصلا

انا كنت بقنعها تروح

لا هروح هروح

يالا سلام انا هنام


شوشوتسلقت سلم السرير بتاعها وككل ليلة : لا اله الا الله .. مي تو


أنا : محمد رسول الله ... مي تو


سلام


****

على جنب :-

1- شوشو في 6 ابتدائي

2- بيبو في 3 اعدادي

3- المفروووض انهم في مدرسة اسلامية

4- المفرووووض اني كنت في نفس المدرسة دي زمان

بس سبحان الله معرفش ايه اللي حصل

5- الكلمة من المعلم بتفرق من الطالب فوق ما يتخيل

6- مفيش احسن من تقدير الطفل وعقليته

7- الجيل دا جيل مهبب

8- احنا مكناش أطفال والله دا احنا كنا كتاكيت

9- نفسي المدرس يرجع له هيبة زي زمان

10- كل حاجة مبقتش حلوة زي زمان .. ليه

11- النشاط المدرسي فعلا بيكون جزء كبير من شخصية الطالب

>> شايفين الشخصيات

12- ربنا يستر من الللي جاي .. بس انا متفاءلة ... :)

13 - حسبي الله ونعم الوكيل ... دا ميمنعش اني لسه متفاءلة .. D:

14- مي تو لفظة اخترعتها اسرتنا الكريمة عشان كنا كل ما نيجي ننام

واحد يقوم قايل متنسوش تقولو الدعاء والشهادتين وانتوا على جنبكو اليمين واللي زعلان مني يسامحني

فيقوم كل واحد يرد عليه وانا كمان وانا كمان وانا كمان

فاختصرنا الليلة دي كلها بـ مي تو

D:


خُلل عارفة

هههههههههههههه


يالا اسيبكم انا بقى واقوم انام عشان نازلة بدري بكرة

لا اله الا الله .. مي تو

D:







هناك 21 تعليقًا:

AbdElRaHmaN Ayyash يقول...

:D
ربنا يوفقكو كلكو

أحمد سعيد بسيوني يقول...

بسم الله

عندك حق .. جيل مهبب

بس كويس انهم لسه بيروحوا المدرسة عندكم

اخويا اللي في الثانوية لقيته صاحي الصبح مرة بدري -معانا بتوع الكليات- وهو اصلا مابيروحش المدرسة دي خالص مقضيها كورسات هو والشلة -والعجيب انهم بيجيبوا درجات عالية- المهم بعد ما ابديت له استغرابي ، قالي: لا ما تستغربش ،انا اتفصلت من المدرسة و رايح اعيد قيد بس وهارجع انام تاني

كل الشلة كده

ربنا يستر

غير معرف يقول...

بجد شوية ضحك كده حلوين الأول على الحوار الكوميدى جدا ده ، بجد واضح ان اخوات حضرتك دماغهم عالية أوى ، ههههه
‏*‏***
ثانيا حضرتك فى نعمة كبيرة ان اخواتك بيتشاوروا فى مرواح المدرسة ، انا النهاردة صاحى الفجر و شايل شنطة السفر ونازل من بيتنا الساعة ٦ ونص و البيت كله عن بكرة ابيهم بيغطوا فى نوم عميق ، البيت كله فى أجازة انا و قفت على باب الشقة و انا مستنى الأسانسير عمال احسبن على الكلية و سنين الكلية ده انا مش رايح الكلية وبس ده انا عندى امتحان كمان ،
محمد هيبدأ يوم ٢٨/٢
عمر هيبدأ يوم ٢٧/٢
اللهم لا حسد ،حسبى الله و نعم الوكيل
‏*‏***
ثالثا الجيل ده فعلا اسطورى ،عيال لمضة لماضة ، ربنا يهدى
‏*‏***
رابعا ، عجبتنى اوى فكرة السيم اللى بينكم ، ربنا يباركلكم ف بعض
‏*‏***
خامسا و اخيرا الله يخربيت حسين سعودى ...

غير معرف يقول...

انا بيبو الى متسيحلى ع الفضايئات والمواقه الى ع الانترنت
اولا شكككككرا لاختى جهاد ع السياحه الجامده دى
ثانيا ده نص الحوار ومش كله لو كانت كملت مكنش هيكون كويس
واتمنى انكو تكونو استمتعتو ونلقاكم فى حوار اخر

غير معرف يقول...

ما شاء الله يا دودو ايه الجمال ده بجد ضحكت جدا من الحوار اللذيذ بس مش مستغربة من الاجيال دي شفت من ده كتير واكتر كمان والله يا بنتي احنا كنا اطفال ومؤدبين وبنحترم المدرسين وساعات كنا بنخاف منهم بس الايام دي المدرسين هم اللي بيخافو من الطلبة
انا يا بنتي كنت مرة غريبة فكرت اني اشتغل في مجال التدريس ورجعت لعقلي سريعا الحمد لله المدرس الان بيروح يته معيط او مكتئب او معقد طيب وعلى ايه الهم ده كله ربنا يعافينا
لي واحدة صاحبتي بتشتغل مدرسة في مدرسةخاصة زميلتها مرة خرجت من الفصل بتعيط بيقولولها خير في ايه قالت ان الطلبة عملو شوية دوشة فزعقت قامو كلهم يقولولها احترم نفسك ووطي صوتك احنا هنا بندفعلك مرتبك وانت بتشتغلي عندنا وهاتك يا كلام ( ملحوظة الفصل كان سنة سادسة ابتدائي ) الله يرحم الطفولة
انا اسفة على الاطالة بس بجد انت فتحتيني ههههههههه

غير معرف يقول...

السلام عليكم.
اولا حمدالله على السلامة من شهر العسل شهر ايه!! يوم العسل قصدي عشان حضرتك ما لحقتيش تتهني بس ربنا يجعل عمرك انتي وزوجك كله شهر عسل .
ثانيا سلامنا لبيبو ولشوشو وعاشت الاسامي اللي ما بعرفش انطقها دي طبعا.
ثالثا هعلق على بعد نقاط:
7- الجيل دة جيل مهبب... واللي جاي اهبب واهبب.
8-- احنا مكناش أطفال والله دا احنا كنا كتاكيت...ومازلنا والله.
9- نفسي المدرس يرجع له هيبة زي زمان.. انا بقى نفسى يلغوا مهنة التدريس ويخلوها مهنة الكادر.
10- كل حاجة مبقتش حلوة زي زمان .. ليه...الا الريس هوة زي ما هوة.
12- ربنا يستر من الللي جاي .. بس انا متفاءلة ...ماهو باين!!
13- حسبي الله ونعم الوكيل ... دا ميمنعش اني لسه متفاءلة... برده باين!!!ههههه.
14-مي تو لفظة اخترعتها اسرتنا الكريمة... ربنا يستر نلاقي بعد كام سنة كتب نازلة عن تحويل كل الادعية الى اختصارات وبرده من تأليف الاسرة الكريمة.
بعد اذنك هرد على اخويا اللي مجرسني عند كل المدونات :ما دام انت شايلها اوي في نفسك كدة مش كنت تقولهالي في وشي بدل ما تفضحنا عالمدونات هوة مالناش مدونة تلمنا واللا ايه ثانيا ما انت اللي هتفرح في اخر السنة عشان هخلص اخر سبعة ربنا يسترها على ولايانا.
ربنا يكرمك يا دكتورة ويجعله عامر و اس اع (يعني السلام عليكم باللغة الجديدة)

صاحب المضيفة يقول...

كل ده على جنب

ومال اللي جوا الموضوع ايه تاني


:D:D:D:D:D


بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير


:):):):):):)


كل التحية والاحترام

جهاد خالد يقول...

عبد الرحمن عياش

يوفقكو .. يهديكو .. يكملكو بعقلكو

D:

اللهم امييييييين

جهاد خالد يقول...

أحمد سعيد بسيوني

وهو حضرتك عاوزهم ما يروحوش المدرسة من دلوقتي كمان

امال لما يبقوا في ثانوي هيعملوا ايه
هيتاجروا في المخدرات !!
D:

فعلا دلوقتي مدارس الثانوي بقت فاضية
كله مقضيها دروس .. واعادة قيد :))

الحمدلله ان احنا فلتنا

جهاد خالد يقول...

د.عبد الرحمن

الحمدلله انك ضحكت والله في ظل ظروف الاكس راي والدياجنوزز والكراون
حضرتك وصلت لمرحلة متقدمة ماشاء الله
>> بقول ماشاء الله أهو
D:


نفس الاحساس والله كان يوم السبت
كله صلى الفجر ونام
وانا قعدت بجوار الاوبرتف على ما معاد نزولي يجي
احساس مؤلم وانا بقفل باب الشقة ورايا وبقول سلامو عليكو محدش يرد
:((((
ههههههههههه

هسبني من ثالثا
ورابعا

اما خامسا بقى

اللهم امييييييييييييين

جهاد خالد يقول...

حبيبتي فاطمة

ههههههههههه
ايه يابنتي دا

دا انتي كنتي معبية ياعيني
لو اعرف كدا كنت نزلت بوست من دا من زمان
D:

ربنا يعين المدرسين بجد
بس عارفة يا فاطمة
العيب مش في التلاميذ ولا في الزمن لوحده
المدرس كمان عليه عامل كبير
بدليل ان في مدرسين لغاية دلوقتي
لسه لهم هيبة والتلاميذ بيحبوهم ويحترموهم
صحيح هما نادرين جدا
بس لسه موجودين

ربنا يهدي الجميع ويصلح الحال

نورتي يا جميل
ابقي طولي علطول
D:

جهاد خالد يقول...

بيبو .. الباشا الكبير

منور المدونة كلها والله يامعلم

احنا مرضيناش ننزل الحوار كله من غير اذن جنابك والله

والشعب منتظر الحوارات القادمة على احر من الجمر

D:

جهاد خالد يقول...

د.محمد خالد

أولا
الله يسلمك
ولو انك قلبت عليا المواجع
لاني مقضية شهر العسل في وسط الكتب
:(
بس كله يهون في سبيل العلم
D:

ثانيا
الله يسلمك بردو
يوصل ان شاء الله

ثالثا
الله يبشرك بكلل خيييييير
بس بردووو مازلت متفاءلة
D:

وبالنسبة لاختصارات الأدعية
والله ما اقدرش اوعدك
الا لو الجماهير ضغطت علينا
واضطررررنا
هنزلها السوق
حضرتك عارف احنا منقدرش نبخل عالجماهير بحاجة
D:

اما دكتور عبد الرحمن
فالراجل من حقه بصراحة
احنا اللي شايفينه في الكلية مش شوية خالص


ربنا يكرمك يا دكتور

و اع اس

يعني وعليكم السلام
D:

جهاد خالد يقول...

صاحب المضيفة

معلش يا فندم
اصل الشارع دلوقتي بقى كله جنب
D:
>> دا موضوع تاني ان شاء الله
:))

اللهم امين
عقبالك قريبا ان شاء الله

شرفتنا

غير معرف يقول...

كأني من زمان ما دخلت مدونتك أختي:)
ربنا يحفظكم أجمعين يا رب
ويديم عليكم السعادة

غير معرف يقول...

انتي واخواتك مش منكن ياجهاد :D

ضحكتيني ضحك وانا بقرأ البوست ده ..

ماتشرفتش بمعرفتهم يوم الفرح بس اتشرفت بالتعرف على خالتو والعروسة طبعا :D

كويس انهم ملتزمين من اول يوم ياجوجو عالمدرسة

انا شخصيا بقالي يومين انا كمان ملتزمة بتوصيل الست سندس عالمدرسة :D

يعني لا مننا اتخرجنا وارتحنا ولا نمنا واتهنينا D:

غير معرف يقول...

عسل ياجهاد الحوار ده كله اتقلي انا بقا ياسمين اللي كنت حقطع اباء لو مجتش بس بجد انتي عسل ياجهاد

جهاد خالد يقول...

اخي بهاء

شرفتنا من جديد

جزيت خيرا

جهاد خالد يقول...

همووسة

ازيك يا حبيبتي

وحشتيني من يوم الفرح والله

وبعدين من مصلحتك انك متتعرفيش عليهم اساسا
D:

ربنا يخليكي لسندس b:

جهاد خالد يقول...

ياسمين باشا

مكنتيش تكسبي فينا ثواب وتقطعيها

يالا بقى المرة الجاية
D:

Aml Ghonaim يقول...

:)