الاثنين، مايو 21، 2007

!!! عصفور في المشرحة

:Dمادة التشريح من أثقل المواد على قلبي وعلى قلب كل طالب سوي
هي كمادة علمية ممتعة جدا
ويكفيني فيها أنني أقضي وقت المحاضرة أتأمل بشغف عظمة خلق الله عز وجل وأسبح
لكن عندما يتعلق الأمر بالاختبار... فلابد وأن تصبح أثقل مادة .
جاء الامتحان النظري .. لله الحمد من قبل ومن بعد جاوبت بشكل وإن لم يكن ممتازا فإنه جيد
وعزائي في ذلك أني بذلت في هذه المادة مجهودا كبيرا وما شاء الله كان ولابد أن يكون
لا بأس بكل ذلك ، المشكلة كلها تكمن في الاختبار الشفوي

اتصلت : أنا – السلام عليكم
- وعليكم السلام
- معلش لما رنيتي عليا كنت في الامتحان الشفوي طمنيني عملتي ايه في النظري
- الحمد لله سهل الله لي المهم انتي عملتي ايه
- الحمد لله كان لذيذ
- الله يلذذلك دنيتك كمان وكمان ، ادعيلي بقى عشان امتحاني الشفوي بكرة وأول مرة امتحن شفوي في حياتي
- يا حبيبتي ! ربنا معاكي يارب ويطلق لسانك
- جزاكم الله خيرا يا حبيبتي واياكي ان شاء الله
- ماشي يا جميل مش عايزة حاجة
- جزيتِ الجنة
- السلام عليكم <<<<<< كالعادة قولناها مع بعض وردينا مع بعض
رحت الكلية ... شفتي الجدول ؟!
أنا : لا هو فين
هناك جنب باب المشرحة الكبير
طيب شكرا
من رقم ... لرقم ... الساعة ... قاعة التشريح رقم ...
من رقم ... لرقم ... الساعة ... قاعة التشريح رقم ...
أيون أيون أيووووون أنا أهو
من رقم 59 لرقم 69 الساعة 11 قاعة تشريح رقم (1) يا مسهل

كويس الساعة لسه 9 ونص هلحق أراجع على العضم كله إن شاء الله

يارب يارب أتسئل في الـ (skull)
اتسئلش في الـ (head & neck contets)
ولو اتسألت في العلاقات اللي بينهم أتسئل في الحاجات السهلة يااااااااااارب
نص ساعة و .... يارب دكتورة مايسة هي اللي تسالني عشان هي عارفاني وهطمن لما أشوفها
نص ساعة كمان و..... ايدي بدأت تترعش وبطني بتوجعني .. يا عيال أنا مش مراجعة معاكو مش قادرة
أعصابي باظت ونسيت كل حاجة اللي يحصل يحصل ربنا يستر بقى
ربع ساعة كمان و...... المجموعة الأولى بتاعة الساعة 10 خرجوا
ها يا أميرة عملتي ايه الحمد لله كويس
وانتي يا الهام .. دكتور مكرم ده ممتاز اسئلته سهلة
ربنا يستر على اللي هيدخل للدكتورة دعاء بتعصر العيال جوا
بجد ؟ ليه كده
أصلها بتسألهم في الـ (skull)
<<<<< يا حوستي وانا اللي كنت عايزة اتسئل فيها >> متفوقة بقى

عشر دقايق كمان و...... عمو البواب قام مزعق فينا .. يلا المجموعة اللي بعدهم يدخلوا
ياعم مش ناقصة خضة الله يكرمك
وفي المشرحة .. أصل إلى أعلى درجات غض البصر حيث النظر ... تحت رجلي وبس
يمين جثث وشمال جثث وانا بترعب وريحة الفورمالين ملعلعة وداخلة في نغاشيشي وشوية وبطني هتقلب
من الاخر حاسة اني ميتة قبل كده مرة ... ربنا يستر

فين قاعة (1) يا رجالة
أهي ..
الله أكبرررر الدكتورة العصبية !!!!
نهانا فن >>>الترجمة نهارنا فل
يا خراشي كمان لسه نص المجموعة الأولى بتوعها ما خرجوش !!!!!
يا صلاة النبي يا صلاة النبي
شكلي أنا اللي هتشرح النهاردة
خير خير خير
يلا ما دام مطولين .. يبقى (دقائق الانتظار نملأها بالاستغفار) عشان ربنا يكرم وينزل علينا الاجابات مدرارا ياااااااااااارب
أنا داخلة والواد ده بيتسئل ولسه قاعد ده كله .. بقالها ربع ساعة بتعذب فيه
ده حتى الرسول عليه الصلاة والسلام قال (..وإذا ذبحتم فاحسنوا الذبحة وليحد أحدكم شفرته وليرح ذبيحته)
دي سالته في المنهج كله .. الرحمة يا عالم
بصراحة أنا لو عملت معايا كده هقولها انا لو منك (أسقطتني) في المادة كلها شفوي ونظري واريح نفسي
>>> الواحد ينسحب بكرامته أحسن
هييييييه الصبر يارب
لا بصوا انا اعصابي باظت ولازم اشغل نفسي في حاجة
بصيت في السقف لقيت المكان اللي بتدخل فيه اللمبة واقف عليه عصفورة
خرجت من الشباك ورجعت معاها شوية حاجات يفترض إنها قش
ودخلت جوا الحتة دي
عصفورة تانية خرجت ودي فضلت مستنياها الاولى رجعت ودي راحت وهكذا
خلوهم رايحين جايين لغاية لما اتحولت >>> اصلها ناقصة
بس كنت مبسوطة أوي ولأول مرة منذ ساعات مبتسمة
معاني كتير تدفقت إلى بالي ساعتها <<< واخدين بالكو من تدفقت دي
التعاون ، الرحمة ، الحب ، اتقان العمل ، الرزق ، اللمبات اللي مش نضيفة ، تقفيل الصنايعية المتكروت
يعني معاني من دي


>>> عودة الى الواقع
الله اكبر لولولولولوليييييي، هتبدا في مجموعتنا اهي هاااااااااااااااانت كلها شكة (خازوق) وأرتاح الراحة الأبدية
ايه ده الدكتورة مايسة أهي ، راحت .. جت .. دخلت .. كلمت الدكتورة .. هتبصلي أهي هتبص
خرجت
ايه ياستي بتحنسيني يعني ؟؟1 مش عايزاكي تساليني بقى هه
شوية ورجعت تاني ، بصتلي .. خدت بالها لولولولوليييييييي خدت بالها خدت بالها
سالتني انتي رقم كام >>> وأنا بكل مسكنة الدنيا 68 يا دكتور
طيب يا حبيبتي
بصت للدكتورة وهمهمت شوية وكركروا سوا وبعدين خرجت
أول ما قالت يا حبيبتي كل العيال بصولي
اووبااااااااا ...... الحقد هيشتغل اهو:D
أعصابي باظت أكتر مش عارفة ليه ، رجلي بدأت تتهز ومسكت دماغي
والدكتورة بدات تبصلي ..الاول كانت نظرات متفحصة .. وبعدين تحولت إلى نظرات شفقة
خير خير هانت الحمد لله تغريد بتتسئل وانا اللي بعدها
مش فاضل الا انا وبعدي الدكتور حسين والمشرحة فاضية وهتستفرد بيا ربنا يستر : S
تغريد قامت .. تليفون الدكتورة رن
- أهللللللللا أيوة يا (أرأر) عملتي إيه يا عسل
>> شاورتلي أروحلها
- ماشي يا حبيبتي كويس شاطرة
يارب يا (أرأر) وشك يطلع حلو عليا
- لا بصي خلي باسم نايم لحد ما ارجع ماشي يلا سلام
بصتلي.... أن أن آآآآآآآآآآآن
ماشي يا جهاد قوليلي بقى ايه ده .....
(ماهذا أتسخرين مني يا امرأة !!) ايه السؤال السهل ده
<<< مانتي كنتي بتموتي دلوقتي
المهم قعدت تسالني اسئلة والحمد لله ربنا يطلق لساني واجاوب
وكل ما اجاوب اترعش اكتر !!!!! وهي شوية وهطبطب عليا
بالراحة يا حبيبتي على مهلك ، برافو عليكي ، جميل أوي
طيب يا جهاد خلاص اتفضلي
!!!!!!!!!!!!!!!! إيه ده !!!!!!!!!!!!!!
خلاص كده
ماحسيتش بالخازوق ..أأأأأأأصدي بالحنقة .. يوووووووووه أصدي بالأسئلة

وطلعت من المقبرة
تقريبا ما كانش في القاعات كلها الا انا والدكتورة وحسين فعلا

لقيت الشعب مستنيني بره
هااااااا عملتي ايه
ابتسمت ابتسامة النجاة وكشفت راسي في ساعة ضهرية وقمت مادة دراعاتي
يااااااااارب يا منال انتي ومايسة ربنا يفقكوا ويرزقكم بجثث كل حاجة فيها واضحة
والعيال ما يتعبكوش في الشرح ورئيس القسم ما يغلسش عليكو في التصحيح ياااااااااااااااااارب

هههههههههههههههههه يبقى جاوبتي كويس
الحمـــــــــــــــد لله

هناك 31 تعليقًا:

joshua يقول...

It's so nice to find love and respect all over the world. Please, I invite thee to come and learn more about my place PALAVROSSAVRVS REX!

غير معرف يقول...

طريقة كتابتك للمأساه نستني اني عارفه منذ الصباح بانك جاوبتي كويس
بس نصيحة مني حتى لا تتكرر المأساة مرة اخرى في اي اختبار شفوي تذكري دائما موقفنا يوم السؤال يوم لا ينفع مال ولا بنون مش الدكتورة مايسه ولا غيرها وستجدي ان كل شيء سيهون ويصغر امامك ان شاء الله وشدي الهمة ربنا ييسر لك كل عسير.

غير معرف يقول...

يااااااااه يا بنتى

ده انا حسيت كانى انا بمتحن

والله بتوع طب دول غلابة

يلا ربنا يديم عليكى التيسير

سعدت بمرورك عندى

ومدونتك جميلة بس لسه بستكشف فيها

غير معرف يقول...

اه تذكرت شيئ مهم بعد قراءاتى لبعض تدونيناتك وتصاميميك الرائعة

عاوزة اقولك ربنا يباركلك ويعينك ويثيبك بكل حرف وكل تصميم ويرزقك الاخلاص

غير معرف يقول...

يعني الواحد يحمد ربه ان ما عندنا امتحانات شفوية
صحيح هي امتحانات تهد الحيل لكن الحمد لله تحفظ ماء الوجه لو الواحد مش عارف شيء
بس فعلا طرح مميز للمأساة
نسأل الله يوفقكم وتتخرجوا بالسلامة:)

beta يقول...

السلام عليكم
أولا مبارك لك اجاباتك الموفقة و عقبالي يارب فيما ساستقبله من أيام يوم تقديم مشروع التخرج ..يارب يستر
بجد و أنا اقرا كنت أرتعد و أنا أقرا ما بين السطور مع علمي أنك ان شاء الله موفقة
و مع آخر سطر قلت الحمد لله
دمت يا جهاد

محمد يقول...

أعانك الله

مبارك المدونة الجميلة

غير معرف يقول...

أختنا الفاضلة .....ندعوا الله لكـ بالتوفيق والسداد والتفوق
جعلكـ الله زخراً للأمة ...وأدام عليكـ "قلمكـ " و"كيبوردك"

mazagat يقول...

لم أستطع أن أخف ابتساماتي

أكيد بتكون لحظات لا تنسى ..


الحمد لله أنك ما زلت حية

أقصد أنك جاوبتي في امتحانك الشفوي

يسر الله لك أمرك وأعانك على ما بقي من التحريري



دمت ناجحة




... مزاجات

mazagat يقول...

أختي الفاضلة

لك عندي في مدونتي تاج مررته لك

اذهبي هناك واستلميه



... مزاجات

جهاد خالد يقول...

امي الحبيبة .. بالفعل راودني هذا الاحساس
وهو ضمن تدوينة قادمة باذن الله
جزيتِ خيرا


أختي الغالية .. أسماء
اه والله غلابة .. غلاااااااااااابةأوي
اللهم امين

سعيدة بمرورك جدا

غير معرف يقول...

>>>>>>>>>>>>>>
نسيتي حتة من الحوار ..

(يا شماتة العدا فيكي

ههههههه

الحمد لله على سلامتك يا حبيبتي ......

ربنا يحفظك ...


و...

يسعدك ..


اسعدك الله ...

وزادك ربي توفيقا ..

زادك الله توفيقا ...

زادك الله توفيقا ...

....

(اعذري صمت لساني ...ليتني اراك رجاء ...

غير معرف يقول...

البوس مقتبس تماما(يكاد يكون منقول) من مدونة أروي الطويل أن كدا
كان ليها بوست نفس الكلام
هو منه كدا يا بتوع الاخوان
دا حتي يبقي عيب عليكي يا باشا
يللا وفك في الامتحان الجاي ....بس من غيرغش من مدونة حد بقي يا عسل

جهاد خالد يقول...

أخي بهاء .. الحمد لله الذي عافاكم

اختي بيتا ... أجاب الله دعائك وزادك توفيقا

أخي وضاح .. مرور مشرف واياكم

جهاد خالد يقول...

اخي/أختي .. جزاكم الله خيرا وأجاب دعاءكم ولكم بالمثل

أخي .. مزاجات
فعلا الحمد لله اني مازلت حية
جزيت خير الجزاء

والتاج ... قريبا هنا

جهاد خالد يقول...

اختي وحبيبة قلبي عاشقة الجوزاء

انا مش هكتب المكالمة كلها يا سكر ولا انتي ايه رايك هههههه

>>> عشان تبقوا معانا بس مكاملة التليفون المذكورة كانت بيني وبين الحاجة

واياكي ان شاء الله يا حبيبتي




أخي الفاضل .. مدون
فعلا أن متابعة مدونةأروى وبرد عليها كمان
بس انا كتبت اللي حصل معايا
والحمد لله انا عارفة يعني ايه (من غشنا فليس منا)
واللهجة العامية فيها تشابه كبير جدا أثناء الكتابة خاصة إذا كان الموضوع كمان متشابه

متشكرة على ذوق حضرتك

أحمد سعيد بسيوني يقول...

بسم الله
الف مبروك اختى على النجاة في مادة التشريح
وعلى فكرة حكاية الرعب تدي بتكون في سنة اولى وتنتهي
بعد كده بتتعودي عليها من كتر الامتحانات
من شفوي لنظري لعملي ل..
شدي حيلك في الباقي
بالتوفيق
تحياتي
البحر
www.ana-elbahr.blogspot.com

جهاد خالد يقول...

اخي البحر جزيت خيرا على المرور المشرف

وشكرا على رفع المعدنيات

تقديري

Aml Ghonaim يقول...

سردك غااااية فى الروعة ؛
تقريبا أحسست بكل كلمة من القصة .... ربنا يكتب لك الصمود دااائما ياجهاد ؛
قرأت رد للأخ المدون الذى اتهمك بسرقة موضوع أروى عند أروى نفسها ؛وجذبنى الفضول الى هنا ؛
ولكن هنا ؛رأيت مدونة _ بفتح الدال _ جميلة للغاية ؛ ومدونة _ بكسر الدال _ غاية فى التألق ؛؛؛
بارك الله لك ياغالية ؛ وأعانك على الصمود فى ظل هذا الزمن ....
وبارك لك قلمك ؛ وتصاميمك ؛ ولا حرمك الأجر .......
أختك
أمل

اروي الطويل يقول...

أنا متأسفه ليك ياصمود بالنيابة عن الأخ اللي فوق ..هو كتب حاجه عنك في مدنتي بس انا ردتليه :) ولاتزعلي نفسك يا باشا
معلش إمسحيها فيا انا ...ومافيش حاجه ....مش تطلعي زعلك عليا :)

Alaa يقول...

هو الحقيقة دي أول زيارة ليا هنا
و جيت عشان أشوف موضوع السرقة اللي اخينا ده بيقول عليه
بس بصراحة مشفتش غير مدونة ممتازة و تستحق الزيارة

و يمكن أحسن من مدونة الأخت أروى كمان :)

و ان شاء الله اكون من الزوار الدائمين

ربنا يوفقك و يباركلك و يدخلك الجنة
سلام عليكم

جهاد خالد يقول...

أختي الحبيبة ... أمل

شرفتيني ونورتيني وإطرائك للمدونة بجد رفع من معنوياتي الكثير دمتِ مؤازرة


حبيبتي أروى
أنا مش زعلانة ولا حاجة والحمد لله عشان أنا مخلصة نيتي لله في المدونة اللي هو عمله جاب نتيجة عكسية وزودلي عدد زيارات المدونة :D
يعني الراجل جزاه الله خيرا
ولا أمسحها فيكي ولا حاجة كبري دماغك
وبالمناسبة السعيدة دي بقولك
إني أحبك في الله :)

جهاد خالد يقول...

أخي الكريم علاء
فعلا أنا بشكر الأخ ده إنه عملي دعاية ههههههههههههه

وكون حضرتك تكون من الزوار الدائمين فده يشرفني

اللهم آمين وإياكم
وعليكم السلام والرحمة والبركة

غير معرف يقول...

ياااااااااااااااااارب يا تخدنا يا تريحنا الواحد حاسس انه بقاله كتييييييييير اوى بيتعلم و ولا كأنه اتعلم حاجة " علم في المتبلم يصبح ناسي "

جهاد خالد يقول...

كريم
كالعادة أمثالك الرائعة
ومبادءك المميزة في الحياة

فاكر (الجري نص الجدعنة)و
يوم (السجن للجدعان) و أحلى حياة (إنك تعيش سفلقة)

ههههههههههه
يادي الفضايح
مششكرين على المرور والدعاء الجميل اوي

أُكتب بالرصاص يقول...

اول مرة من فترة اقرأ سرد باللطافة دي ،
فعلا
يستاهل افضل موضوع

:)

جهاد خالد يقول...

اخي .. بيكتب بالرصاص

إطراء مخجل
وتقدير لا يستحقه تواضعنا

جزاك ربي الجنة

أُكتب بالرصاص يقول...

نسيت أقول
ان تعقيب
السيدة الفاضلة
"أمك"
كان جميل جدا
وخير تذكير بيوم القيامة

فعلا

بارك الله فيها
تذكير جميل جدا جدا
ربنا يكرمها

جهاد خالد يقول...

أخي الفاضل .. بتكتب بالرصاص

جزاكم الله خيرا وجزا أمي عني خيرا

قلب أبيــض يقول...

السلام عليكم
اولا كان الله فى عونكم
ثانيا الاناتومى فى سنى اولى كدة بس
ولكن مع التعود ربنا هيستر
والحمد لله ان حضرتك جاوبتى كويس
وبعدين الامتحانات الشفوى بتبقى اصعب بكتييير من التحريرى
ربنا يوفقك
جعلة الله فى ميزان حسناتكم

جهاد خالد يقول...

اخي الكريم .. قلب ابيض
وعليكم السلام والرحمة والبركة
جزيتم خير الجزاء على التشجيع والدعاء
نسال الله لكم توفيقا وعونا