الخميس، فبراير 14، 2008

هذيـان ... 2



(1)

تعتريني نسائم ..

وأحيانا أعاصير

تمر بي مواقف .. وأقف بمارات

تذهب بي الحياة وتجيء

آخذ منها وأعطي

أفرح وأحزن .. أضحك وأبكي .. أصمت وأصرخ

و.....

أهذي
.
.
.


(2)

كل مشاكلي جناية يدي ..

وكل همومي صنعتها بنفسي ..

إما بسوء فهم أو سوء تصرف

أو حتى بدون أي شيء سوى .. ذنب

ذنب ربما مر عليه دهر .. أو مرت عليه سويعات

المهم ..أن الجاني الوحيد هو .. (أنا)

.....

فهنيئا لكِ يا دنيا الهموم..

افعلي بي ما شئتِ ..

فلن .. أشتكي

.....

فقط أرجو أن يكون تطهيراً ..

فما عند الله خير وأبقى
.
.
.



(3)

مظلمة أرضه ..

معتمة جدرانه ..

أمامي .. لا نهاية ..

فوقي .. لا نهاية ..

خلفي .. أيضا لا نهاية

جداران وأرض ..

أسير في هذا الرواق والبرد يلفح عظامي ..

والعين تبحث عن بصيص نور

لن أيأس .. سأظل أسير

وفي منتصف الطريق .. عفوا .. في مكان ما من الطريق ..

فلست أعلم متى يجيء منتصف اللانهاية!!

في هذه اللحظة .. أحسست بتلك الكف الحنون تحتضن كفي المثلّج

التفت بسرعة لأتبين ما ذاك ..

فإذا بالنور الوحيد والدفء الوحيد والأمان الوحيد - في هذا الرواق- يبسم ويقول ..


[.. سنكمل سويا .. ]
.
.
.




(4)
أسكب أدمعا تلملمها ضحكات

وأشعل ضحكات تسارع بإطفائها أدمع

يالي من مجنونة ..

أبسم وأدمع في آن واحد

لا ليست دموع فرح

وليست ابتسامة أسى

أضحك حقا من قلبي

ودموع الحزن تلهبني

ماهذا ؟؟

يبدو أنني ...

أتمزق

!!!!!!
.
.
.




(5)
مسجونة

رسم الهوى أصفادي

كان رقيقا

صديقا

رفيقا

قد صار بعدُ مُعادي

هل ياترى ذنبي أنا ؟؟

أم أنه

ذنب فؤادي ..

وما أنا وما فؤادي ؟!!

كنت أظنني .. هو ..

وأنه .. أنا ..

يبدو أن كُلاً ..

قد صار بوادي



هناك 58 تعليقًا:

جهاد خالد يقول...

عارفة اني زودتها
والمفروض اكمل بوستات الملتقى
بس معلش استحملوني مش عارفة أجمع أفكاري خالص

ولا يهمكم من الكلام اللي انا كاتباه ده
>> عشان عارفة اني في ناس هتقلق

ولكنه ... محض هذيااااااااااان

ماشي اتفقنا؟؟؟

فارس الأزهر .. معاذ فتحى يقول...

السلام عليكم
حياكم الرحمن
بصراحه كلام رائع
وألفاظ منتقاه
وأسلوب جذاب
أنا شاعر بسيط
مبتدئ فى كل حاجه
مبتدئ فى الشعر
ومبتدئ فى التدوين
ومبتدئ فى الحياة كمان
بصراحة أنا سعيد أن كليك الماوس حالفه الحظ فأهدانى ضغطه عليه لأدخل لهذه المدونة الرائعه وهذه الكلمات الطيبه
وكليك الماوس يسعد أيضا لو رد له كليك ماوسكم الجميل وزار مدونتى المبتدئه
أرجوا التواصل إن شاء الله
فارس الازهر .. معاذ

فرنسا هانم يقول...

مش هذيان ولا حاجه
كلام جميل
واحاسيس جميله

لكى خالص تحياتى

نـــــــور يقول...

:)

مش عارفة اعلق على الكلمات من جمالها..

جهاد خالد يقول...

فارس الازهر .. معاذ

أكرمك الله على هذا الاطراء الذي لا يستحقه تواضع الحرف ها هنا
والسعادة والشرف لنا سيدي

جهاد خالد يقول...

فرنسا هانم

شرفتيني حبيبتي
أنتِ الاجمل

جزيتِ خيرا

جهاد خالد يقول...

نــور

:)

اسلام رفاعى يقول...

معذرة ليس هذيان ولكن مزيد من الابداع

خالد حفظي يقول...

على راي سيد درويش
خايف أقول اللي فـ قلبي
حفظك الله بنيتي

غير معرف يقول...

جميعنا فى الهم شرقا
أبو خالد

جهاد خالد يقول...

اسلام رفاعي

أنار الله أيامك ورفع قدرك

جزيت خيرا

جهاد خالد يقول...

وطني

خلاص غني قولوله قولوله
ههههههههههاي


ربنا يخليك ليا
:)

جهاد خالد يقول...

أبو خالد

شرفتنا سيدي

وكلنا في المركب سواء فلنأخذ بأيدي بعضنا

تحياتي

فارس الأزهر .. معاذ فتحى يقول...

للمرة الثانيه أدخل للموضوع
وسأغتنم الفرصه وأضع بعض كلمات من الهذيان الذى أكتبه إهداءا لمدونتكم الرائعه
أقول متحدثا ً عن الحريه :

أنا حرٌ
ولى فى الحرية ِ مقالة ْ
ولى فى وطنى
منزلة ٌ ومكانة ْ
ولى رئيس ٌ
لا يرضى بالإهانه ْ
فقبل أن أكتب َ مقالتى
دونتها على
حائط الزنزانه

وتقبلوا مرورى

غير معرف يقول...

كلمات رائعة ومعبرة
ما شاء الله عنك يا دكتورة
دكتورة في الأدب كمان
ربنا يجزيكي كل خير

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بصراحة كلمات في منتهى الجمال والروعة

جعلها الله في ميزان حسناتك

وعجبني قوي
كل مشاكلي جناية يدي ..

وكل همومي صنعتها بنفسي ..

إما بسوء فهم أو سوء تصرف

أو حتى بدون أي شيء سوى .. ذنب

ذنب ربما مر عليه دهر .. أو مرت عليه

سويعات

المهم ..أن الجاني الوحيد هو .. (أنا)
فنعم الجاني الوحيد هو الانسان على نفسه

اما عن موضوع الكتاب فالاختيار الثاني يافندم حكايات انسانية

Unknown يقول...

قصيدتين ورا بعض مره واحد
ايه ده كله
...............
ملحوظه مهمه جدا
لاحظت في مدونه حضرتك مرض خطيرجدا جدا
لو حضرتك ما صلحتهوش هاتبقى كارثه
الياس
حضرتك شايف عندك شويه ياس محترمين كده
ياس في البوست ومضمونه
وياس حتى في كتابه حضرتك للتعليق عليه
ليه كده
لو احنا وقفنا وقعدنا نلطم ونندم
مش هانغيير حاجه
ياريت تغيري بدل ما تعيطي

فرنسا هانم يقول...

انا شاركت فى الاستفتاء عن موضوع الكتاب
وعلشان محدش يغش منى مش هاقول انا اخترت ايه
مش هاقول انى اخترت ان تكتبى للفتيات اللى فى سنك
لعل اله ينفعهن بكتاباتك وبرجاحه عقلك
وتحياتى لكى
واتمنى لكى التوفيق

Unknown يقول...

أما عن الاستفتاء
فاعتقد ان الكتابه لمن هم في مثل سنك هيه أفضل فكره

جهاد خالد يقول...

فارس الازهر

وكان روح احمد مطر تصبغ كلماتك

جزيت الجنة

جهاد خالد يقول...

بهاء


حياك الله اخي
ذكرتني بلقب الرائع نجيب الكيلاني
(الاديب الطبيب)

أسأل الله عز وجل أن يجعل لي من وصفك ولقبه نصيب

:)

جهاد خالد يقول...

الجمعاوي الاصيل

شرفتم بالاطراء

والانتقاء

والمشاركة في الاستفتاء

هههههههه
>>> شاعرة البت


تحياتي

رحــــيـل يقول...

انتى بجد كلامك حلو قوى
حسيت انه لمس شئ جوايا

عبرتى عن مشاعر كتير بشكل جميل جدا

تحياتى لك

جهاد خالد يقول...

انا انسان

خمسة وخميسة
هههههههههههه
....
ربنا يكرمك يافندم
لكن لي تعليق على ملحوظة حضرتك
وهي ان حضرتك لم تعرف مدونتي ولم تقرأ لي الا مؤخرا
فمن أين لك الحكم على يأسي ويأس كتاباتي

حتى ان اسم المدونة صمود
واسمي النجمة الصامدة
هو حزن وليس ياس
ولو تصفحت تدويناتي السابقة
لوجدت اختلافا كثيرا
:)

جهاد خالد يقول...

فرنسا هانم

شرفتي يا ستشي ونورتشيني والله
مشششكرين على الاختيار بتاعك يا اختشي
نخدمك في الافراح ان شاء الله


ههههههههههههه
سناني وجعتني

جهاد خالد يقول...

الاخ هو انت انسان مرة اخرى جزيت خيرا نفعنا الله واياك بما علمنا


بس مش خايف اعلمهم الكابة واليأس؟
ههههاي
D:

Ma7MouD 3SHouR يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
جهاد خالد يقول...

رحيل

زيارتك أسعدتني جدا
لما حسيت إن كلامي وصلك اوي كدا

شكرا جزيلا

ِِAdem El-Mahdy يقول...

السلام عليكم

كلمات رائعة جداا

بس قعدت اقرأها كذا مرة حسييت بهذيان

عبدالرحمن الشافعي يقول...

الله الله .... أنا لولا إني قرأت تعليقك
...كنت هظن إن إنتي بتمري بأوقات...

بس الحمد لله...إن ده كله طلع هديااااان
بس ماشاء الله ...بجد.. كلمات رائعة ...
وعجبني قوي إسم الموضوع
سلمت يداك...
جزيتي خيرا ...
تحياتي لكي

اللؤلؤة المكنونة يقول...

هل يا ترىذنبى أنا أم ذنب فؤادى
ما أنا وما فؤادى؟
كنت أظننى هو
وأنه أنا
يبدو أن كلا صار بوادى
ما شاء الله لا قوة الا بالله
كثر الله من حالات هذيانك
مش أنا قولتلك قبل كده انتى جعلت من الهذيان قيمة ومعنى
بارك الله فيك ومنحك كل ما تتمنيه

جهاد خالد يقول...

الكريم .. آدم

وعليك السلام والرحمة

شرفتمونا بروعة مروركم الاول

>> كويس ان الاحساس وصلك
D:

جهاد خالد يقول...

أخي الصغير .. عبد الرحمن ياسين

لا الحمد لله لا اوقات ولا بمر
:)

أكرمك الله أخي
وجزانا وإياك

جهاد خالد يقول...

حبيبتي اللؤلؤة المكنونة

هههههههههه
ليه كدا بس
لو ربنا كثر منها يبقى مفيش لا كلية ولا بيت ونقعد نهذي طول النهار بقى
:)


أكرمكِ الله أختي ونفعني واياكِ بما علمنا

Abd El-fatta7 يقول...

"بوك مارك" فورا طبعا للنجمة الصامدة

ولم تسفعني الكلمات لاكتب تعليقا فليس اصعب من ان اعلق علي مثل هذا الذي تسميه هذيان واسميه تلألأ نجمة صامدة في ليلة غاب فيها القمر ربما خجلا او اعجابا او ليقول في غير كلام ل ان بعض النجوم علي بعدها فقد تكون اقرب الي القلوب منها الي العيون .
وعند الاشراقة القادمة لك اتمني ان اكون اول من يلمحها فسأرقبها دوما .. تحياتي

عبد الفتاح

عروسة ننوسة يقول...

الله الله الله عليكى بجد

صاحب المضيفة يقول...

بيدك لا بيد عمرو أو زيد

بيدك لا بيد أحد غيرك

تستطيعي تغيير ما بداخلك

قد يكون هناك من يساعدك

قد يكون شخص واحد أو أكتر

بيدك فقط أنتي أن تحدديهم

انتقي من تفضي اليه بهمومك إلا أن يرزقك الله وليفك فتأنسي به ويأنس بك

جعل الله هذا اليوم قريبا جدا

كان الله لك وسهل لك كل عسير ونفع بك


دمت بسعادة

احمد الجيزاوى يقول...

ربنا يكرمك ويساعدك وجمعى افكارك
ولكن رائع هذا الابداع
احمد الجيزاوى

ahmed fala يقول...

بصراح اسلوب ممتاز وممتع فى الكتابة

وياريت تجمعى افكارك وتمتعينا اكتر

وبارك الله فيكم

جهاد خالد يقول...

الفاضل .. عبد الفتاح

بل أنا من ليست تدري كيف ترد على كريم إطرائك

أخجلتمونا سيدي

ونسأل الله عز وجل أن يجعلنا دوما عند حسن الظن

جهاد خالد يقول...

جنة

ربنا يكرمك يا ذووووق
:)

شرفتي يا سكرا

جهاد خالد يقول...

صاحب المضيفة

مع إن تعليق حضرتك حسسني إني خلاص بموت
هههههه بس جزاكم الله خيرا على المشاعر النبيلة دي

على فكرة
عجبتني يأنس بكِ وتأنسي به دي
D:

جزيت سعادة الدارين أخي

جهاد خالد يقول...

أحمد الجيزاوي

وإياكم أخي

جزيت خيرا على المتابعة والتشجيع

جهاد خالد يقول...

الاخ أحمد

شرفتني زيارتكم أخي
وبورك فيكم ونفع بكم

جزيت خيرا

غير معرف يقول...

يانهار ابيض ..انا علقت مرة ..مش عارف بقى بيوصل والا لا
ابقي عرفيني

KHALIFA

غير معرف يقول...

ياااااااااااااااااه ..أمري لله هعيده تاني
كنت بقول كلمات جميلة ورائعة بجد شامله عدة مواضيع ..
انا بس اللي كنت عاوز اقوله يا ريت تكملي موضوع الملتقى واللي انا طلبته من حضرتك وبلاش الحاجات الصعبه دي اللي عاوزه ترانسيلاشن بجد عشان تتفهم..
أحلى حاجة شوية الكلام اللي بلأخضر ده في كل البارجرافات ..مش 4 متفهمنيش غلط..ههههه
بجد عجبتني خصوصاً (فما عند الله خير وأبقى) فعلا

ربنا يرزقنا واياكم الجنة ... آمين

KHALIFA

غير معرف يقول...

على فكره ..انا كان ليا تعليق على كلمة هذيان دي
مش الهذيان ده برضو يعني حاجه مش لها قيمة
(صح والا لا؟؟؟)

بس كلامك له قيمة وبجد رائع
ايه بقى سر العنوان ده ؟؟؟
وجزيتِ خيراً

KHALIFA

جهاد خالد يقول...

دكتور خليفة .. مش دكتور بردو ؟؟

المهم
يعني هو يا اما ما تبتعتش تعليق خالص
يا اما 3 تعليقات مرة واحدة؟

هههههههههههه

وباذن الله مش هاكل عليكو موضوع الملتقى
ده لسه الرغي جاي والمحاضرات وكله
لا تكلكو


اما بالنسبة للهذيان
فهو يعني .. تخاريف .. شغل مساطيل .. حد ضاربني على دماغي كدا يعني

D:

شكرا جزيلا

غير معرف يقول...

صدقتى
فعلا كل ما يعترينا هو من جنى ايدينا
فمتى تكف ايدينا؟!!!!

آخر العنقود يقول...

السلاااااااااااام عليكم

ماشاء الله عليكى
مش قولتلك دايما متألقة ومبدعة يابنتى
بجد ياجوجو كلمات معبرة وتحمل فى طياتها الكثير والكثير
وأثرت فيا كتير فعلا
ووالله ما أرى هذا بهذيان أبدا
ولكنه ابداع وتألق

حفظك الله وحفظ عليكى نعمته
واكرمك الله لما يحبه ويرضاه حبيبتى
ونفعنا واياك بما علمنا
اللهم آمين

ليكى وحشة يا نجمةبجد

غير معرف يقول...

نجمة وفي العالي وصامدة كمان
الله عليكي

صدقيني انا ايضا مكثت هنا طويلا أتأمل



دمت جميله
روري

Empress appy يقول...

فإذا بالنور الوحيد والدفء الوحيد والأمان الوحيد
انا بالنسبه ليه بصراحه الله سبحانه وتعالى هو اللى اقول عليه كده علشان انا محستش ده مع اى انسان
كلامك كله حلو قوى على الرغم من ان فيه بعض عتاب وحاجات كتير

mado80 يقول...

النجمه الصامده

ازيك

بجد بحييكي علي الأسلوب الرائع والراقي في نفس الوقت

أنا بعد ما قريت البوست ده وانبهرت بيه روحت علي البروفايل بتاعك عاوز أعرف سنك كام المهم ما لاقيتش حاجه مكتوبه بس واضح أن السن صغير
وهو ده اللي خلاني أعجب وأنبهر أكتر

ما شاء الله بجد وان شاء الله لكي مستقبل باهر في عالم الكتابه

لي ملاحظه حمد لله أني لم أنساها

دخلت قبل ذلك علي المدونه لأعطي صوتي للكتاب التي تبغين اصداره وأعطيت صوتي لحكايات انسانيه مرت بكي

ولكن لي رأي أخر أرجو أن تتقبليه ألا وهو أنه يجب عندما تكتبي أو تعتزمي اصدار كتاب أن تكتبي ما تشعرين به وما تريدينه لا ما يريده الأخرون

تحياتي لكي وألف تقدير لشخصك الكريم

جهاد خالد يقول...

الارهاب المنزلي

تكف الايادي عندما يمنعها عقل وقلب صادق
:)

نحتاج الى ان نصدق مع انفسنا حتى نعم بحلاوة التغيير

تحياتي

جهاد خالد يقول...

اخر العنقود سكر معقود

أزف إليكِ كلماتي خجلانة من عظيم تقديرك واطرائك

فالطفي باختك .. حنانيكِ بفقري .. حنانيكِ


لكِ شوق

جهاد خالد يقول...

روري

أنرتِ
وبتأملكِ لكلماتي أسعدتِ

أتمنى حقا أن تكون قد تركت فيكِ شيئا

.
.
تحايا

جهاد خالد يقول...

آبي

كلمتك في محلها صحيح لكني قصدت بين البشر هنا على الارض

والا فالله وحده نور السماوات والارض
وهو ولينا وكفى به وليا

شكرا جزيلا على زيارتك واضافتك حبيبتي

جهاد خالد يقول...

مادو
الحمد لله انا كويسة بخييييير جدا اوي خالص عالاخر

اولا بشكرك جدا على تشجعيك وكلامك اللي اكبر من حقي بكتير
وفعلا انا مش كبيرة اوي يعني بتاااع اربعين خمسي سنة كدا
خخخخخ
لا فعلا انا لسه صغيرة بس مش اوي بردو

ثانيا بشكرك مرة تانية على اسلوبك في التعليق لانك دايما بتناقشني وبتعرض وجهة نظر جديدة

ثالثا بقى بالنسبة لكلامك بخصوص الكتاب
انا معاك بدون ادنى شك في ان اجمل كتابة اللي بتكون نابعة عن احساس داخلي قوي وصادق
وانا كان ممكن فعلا ابدا في كتابة الكتاب دون الحاجة للتصويت ده
لكن انا نفسي كنت محتارة
يعني كل الافكار المعروضة دي انا كتبت فيها قبل كدا بشكل او باخر
وحاسة بيها اوي وعايزة اكتب فيها فعلا
ويمكن لما ربنا يكرني قدام شوية اكتب فيها كلها

بس انا الان عايزة الفكرة الاكثر استقبالا من الناس
يعني بما اني كدا كدا هكتب اللي انا عايزاه فيهم كلهم
يبقى اشوف الناس اللي هتقرا عايزة ايه

ولا ايه رايك ؟؟

شكر خاص جدا مرة اخرى