الأربعاء، يونيو 13، 2007

تاج من الأخ علاء

إنت مين ؟
السؤال ده بتسئله على باب الشقة بس
والاجابة بتكون
انا الميلامين ابن عم امين اللي بيخطف العيال الصغيرين
نياهاهاها

لا بجد
اختكم جهاد خالد
بحب اسمي جدا لاني عايشة المعنى ده سيظل الجهاد خالدا
تجدوني على الشبكة .. (نجمة الاسلام) أ
و (سأظل صامدة) مزجت في مدونتي بين اسمي
لاني اتغذى الصمود حتى اكون نجمة للاسلام ان شاء الله
أعشق الأدب والعربية بجنون
وهبني ربي صوتا وعشقا للطرب استخدمه للدعوة اليه
كفاية رغي والباقي في البروفايل
مين أكتر ست أشخاص بتحبهم ؟
بعد حبيبي المصطفى طبعا

أمي وأبي(1)
إخوتي(2)
في ست أخوات في الله هعتبرهم (3)
سيدنا داوود عليه السلام(4)
دكتور يوسف القرضاوي(5)
احم احم .. زوج المستقبل (6)
ماحدش يبص على رقم 6..ماعلينا .. ما علينا
أنت سعيد؟
لا أنا جهاد >> خفيفة
الحمد لله كما ينبغي لجلال وجهه وعظيم سلطانه
الرضا جنة الدنيا ومستراح العابدين
فالى جانب ما تحتويه الحياة اليومية من هموم حملناها لله وحده
اجد قلبي مطمئنا راضيا ... سعيدا
فاللهم أدم
لو اجتمعت أنت و حسني مبارك في غرفة واحدة ؟
بصراحة هقوله (اتق الله)
وأقوم امشي واسيبه
مش هطيق اتكلم معاه اصلا
لان ظلمه استفحل وبقى اكبر من ان الواحد يتكلم
ولكن معذرة الى ربكم فليس شيئا على الله ببعيد
نسال الله الثبات على الحق
لو معاك مليون و نص تعمل بيهم ايه ؟
هما مليون ونص دول يعملوا كام بالمصري
:D
مليون ونص مليون ونص
تعملي ايه يابت يا جهاد
أول حاجة هشتري بيت كبير وجميل نعيش فيه انا وماما وبابا واخواتي
حتى بعد ما نتجوز انا واخواتي
>>> خيركم خيركم لاهله مركزين معايا
تاني حاجة .. هتبرع بجزء للاخوة في حماس
وبعدين اساهم في مشروع لسه بادئ ادعوله يكمل لانشاء دار لاطفال الشوارع
واعمل مكتبة كبيرة لها نشاطات تجذب الاطفال من صغرهم للادب العربي
انا عارفة ان المليون ونص زمانهم خلصوا من زمان
بس انا في مشاريع كتييييييير في دماغي
كفاية دول دلوقتي على ما ربنا يبعت مليون ونص تانين
بتحب مصر ؟
كنت لسه بكلم زميلة ليا في الموضوع ده
بتقولي انا مش بحس بالانتماء لمصر وزعلانة من كده
بس مش بايدي
قلتلها في فرق بين مصر الوطن مصر الارض
ومصر شوية الـ (....) اللي ماسكينها
لكن مصر
كنانة الله في ارضه
وبلاد خير الاجناد
قال فيها ربنا (ادخلوا مصر ان شاء الله آمنين)
مصر
مصر
بجد مش عارفة اتكلم
بحبها... وبس
بتحب البنات ؟
لا
مابحبهمش
صلوا عالنبي يار جالة
اه طبعا بحبهم
بكره افعال بعضهم اه
بس دايما عندي يقين ان كل انسان – ولد او بنت- فيه بذرة خير
عايزة تتروي عشان تطلع
معلش الرجالة ما يزعلوش
انا بهتم بالبنات اكتر من الصبيان .. مش من الناحية الشرعية
لا في الحياة العامة
لان باختصار
(ان علمت ابنا .. فقد بنيت فردا .. وان علمت بنتا .. فقد بنيت أمة)
وفي الاخر احنا شقائق الرجال
ولازم نتكامل عشان الحياة تمشي صح
إنت مسلم ؟
وأفتخر .. اللهم لك الحمد
ليه ؟
لو كانت ليه دي للاثبات
فلأني اشهد بان لا اله الا الله وان محمدجا رسول الله
واقوم الصلاة واصوم رمضان واحج البيت ولسه ماعلياش زكاة
اما بالنسبة لو انا حابة اكون مسلمة ليه
يعني لو لم اكن مسلمة لاعتنقت الاسلام
لان الاسلام دين السماحة دين الروحانية دين العقلانية
دين الشمولية باختصار
ويكفي أنه الرسالة التي ختم الله بها الرسالات وارتضاها لنا

مين أكتر شخصية متقدرش تستغنى عنها في حياتك ؟
أمي وأبي وزوج المستقبل
ليه ؟
أمي وأبي ما أقدرش أتخيل حياتي بدونهم لأنهم قبل ما يكونوا أمي وأبي
هما اخواتي واصحابي واحبائي في الله
وزوج المستقبل لأني ببساطة أعتبره شق روحي >>>يادي الكثوف يا ولاد
المهم اللي بعده
إيه أكتر موقف محرج تعرضت له ؟
هو أكيد فيه كتير
بس اللي فاكراه دلوقتي
كان موقف حصلي أول مرة أركب فيها القطر
انا كنت قاعدة برة مصر بقالي فترة
في المكان اللي كنت فيه كنت عادي خالص زي أي مكان
لما الاقي واحد شيك واقف يوزع كروت اعلانات قدام مول
او واحد مش شيك بيوزع اعلانات في الاشارة
او واحد عادي بيوزع ورق واعلانات في أي حتة
المهم
ركبت القطر اول مرة مع اصحابي والحمد لله ان كان معايا حد
شاب وشه سمح كده قام معدي ومديني كرت مكتوب عليه سورة (قل هو الله أحد)
أنا بكل سذاجة ابتسمت وقلت ربنا يحفظه ماشاء الله مصر بخير
بيوزع ذكر على الناس في القطر
ربنا يكرمه
وقمت حاطه الكرت في الشنطة
لقيت العيال بيضحكو عليا وهو بيبصلي باستنكار
وما يجمع بينهم
(البت دي عبيطة ولا ايه؟)
فعلا بصيتلهم زي العبيطة بالظبط وما خيبتش ظنهم
ايه يا رجالة-
اديهوله-
- اااااااااه هو بيديهولنا نقراه وبعدين يديه لحد تاني وهكذا عشان ياخد ثواب اكبر
ههههههههه
سخسخوا على نفسهم من الضحك وهو شوية وهيضربني
قامو اصحابي واخدين الكرت مني ومدينهوله وبعدين فهموني اللي فيها

بس
و اتصرفت إزاي ؟
على فكرة بتمطوا في الاسئلة زي اختي الصغيرة وانا ما بحبش كده
قلنا اديتهوله واتعرضت لنفس الموقف تاني يوم بس مع واحد بتاع الصم والبكم
ومن ساعتها حرمت اخد من حد حاجة حتى الاعلانات
يعني عبيطة عبيطة مافيش فايدة

إيه الأمنية اللي بتدعي دايما ربنا يحققها ليك ؟
بصراحة بصراحة
أنا مش هقولكم اللي بدعيها علطول لانها سر بيني وبين ربنا
هقولكم الي بعدها
وهي ان ربنا يرزقني الشهادة .. مع زوجي

و اتحققت و لا لسه ؟
اه اتحققت وانا بكتبلكم من الجنة دلوقتي
:D
اسيبكم بقى عشان زوجي بينادي عليا من قصر اللؤلؤ بتاعنا
هههههههههههههههههه
المفروض اني أمرر التاج ده لحد صح ؟
طيب
أمرره لـ

هناك 17 تعليقًا:

ياسر سليم يقول...

احم احم

انا اول المعلقين

اجابات وردود جامدة جداً ..

بس اللى ما عجبنيش انك بتقولى على نفسك( يعني عبيطة عبيطة مافيش فايدة ) ولا نقول رحم الله امرء عرف قدر نفسه ..؟ بس انا ما اظنش ان ده قدر نفسك ..

تانى حاجة انا مبسوط قوى انك بتكلمينا من الجنة ..

يعنى الحمد لله انك لسه فاكرانا وفاكرة المدونة بتاعتك وبتردى على التاجات :)

Alaa يقول...

أنا اكتشفت ان اجمل شيئ في التاجات دي انها بتطلع الجانب الكوميدي المستخبي عند الناس
و اللي غالبا مش بيبان في تدويناتهم
اجابات جميلة جدا
و جميل ان الواحدة تحب زوج المستقبل اللي لسه مجاش
ده شيئ جميل و مبشر :)

و ان شاء الله ربنا يرزقك الشهادة انتي و زوجك كما تتمنين
بس الشهادة دي مش حاجة سهلة نتكلم عنها و خلاص
شهادة يعني هنتقتل و نتعذب قبلها و ندوق اصناف من العذاب
و كونك تتمنيها بصدق فده معناه انك بتتكلمي من الجنة فعلا ان شاء الله
ربنا يباركلك و يوفقك و يرزقك زوج المستقبل الذي يأخذك الى الجنة و يرزقك بالذرية الصالحة
و ياريت تسرعي المعدل بتاع كتابة تدويناتك الادبية الجميلة
تحيااتي

غير معرف يقول...

بسم الله، الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله
تمام
انا دلوقتي أقدر أشخص الحاله
أديبه
كاتبة
فنانه
كوميديه
جهاد
يا نهار ... إجري استخبي

وصلني البتاع اللي اسمه التاج ورديت ع الأسئله
سلاااااااااام عليييكم

مهندس زراعي يقول...

ربنا يوفقك يارب ويبارك لك

بجد جميله الصراحه والوضوح منك

تسلمي على كل حرف وجمله كتبتيها

تحياتي لكِ

الـفجـريـــة يقول...

ايه بس ده كله يا جهاد

ده فى جانب أخر ظهر من الشخصية

عموما لينا ماسنجر نتكلم عليه..

:)

ربنا يكرمك ويحقق لكى ما تتمنى
ويرزقك الفردوس الاعلى
وسلمى على كل اللى عندك
فى الجنة
:)
ربنا يبلغهالك
ويرزقك الاخلاص قولا وعملا

همسة قلم يقول...

انتي مالكيش حل ياجهاد
ماكنتش اعرف انه دمك خفيف كده
الله يكرمك شوفيلي كده حد بينده عليه من القصر بتاعي اللى جنب بتاعك :D

ربنا يعزك ويبارك فيكِ

جهاد خالد يقول...

الأخ الكريم جدا .. ياسر
يا الف ولكم
ياميت ستيب عزيزة
احنا فري بليجر والله
منور يا فندم
وبشرة خير لبقية التعليقات


هو أحيانا للاسف بيكون هو ده قدر نفسي والدليل قدامكم اهو
اه طبعا انا ماقدرش انساكم ابدا ابدا
ولولا انهم 70 بس كنت تضمنتكم في الشفاعة كلكم
:D

جهاد خالد يقول...

اخي الكريم علاء
يعني المستخبي بان ومابقاش عليه الامان
ربنا يستر

والشهادة دائما لما بدعي ربنا بيها
بقول يارب اجعلني اهلا للشهادة وارزقنيها
لانها هدية ينالها من يستحق

وعن التدوينات الادبية هو فيه وكان في قصة يفترض هتنزل قبل التاج
بس مارضيتش اخره

زي ما بيقولو
comming soooooooooooon
وزي ماحنا بنقول
ان شاء الله
:D

جهاد خالد يقول...

الاخ الفاضل .. الايمان هو الحياة
استبشر بردك المستهل بالصلاة على الحبيب
صلى الله عليه وسلم
ده تعليق على ردود حضرتك عالماشي كده

اما التعليق ده
يعني ايه يا دكتور؟
خلاص
مافيش امل
حالتي صعبة اوي للدرجة دي
:(
ههههههههه
ربنا يكرمك انا اصغر من الحاجات دي اوووووييييي ولسة في اول الطريق بس هوصل باذن الله

شفت الاجابات يتاعة حضرتك
جميلة ربنا يحفظك
وعليكم السلام والرحمة

جهاد خالد يقول...

اخي الفاضل .. مهندس زراعي
أنارت المدونة بكم
وابتهج القلب لردكم
فلكم مثل ما سالتم لنا من ربنا وربكم

لك تحية

جهاد خالد يقول...

حبيبتي سمسمة .. الفجرية
اه الله يكرمك خلينا يف الماسنجر مش عايزين نتسيح على الملا

الله يسلمك ياختي
السيدة عائة كانت باعتالك السلام
ههههههههه
رضي الله عنها وارضاها
وجمعنا واياكِ بها
اااااااااااامييييييييين

جهاد خالد يقول...

حبيبتي سمسمة 2 ... يعني همسة قلم
:D
ما تتخيليش سعادتي بمرورك قد ايه
ربنا يكرمك ويعزك
ويستجيب بشرتك ويكون قصري جنب قصرك
يااااااااارب
ايه رايكو لو نتمنى ربنا يعمل مجمع قصور في الجنة لكل المدونين اللي دونوا يف سبيله

امنية حلوة مش كده
ان شاء الله تتحقق

جزيتِ خيرا حبيبتي

غير معرف يقول...

كده يا دودو عماله انت واصحابك تقسموا القصور على بعض وما افتكرتيش مانتك بقصر ولو صغير على قدي انا وابوكي ولا تلا قي ابوكي محجوز له مع الحور العين ,ربنا يحفظك ويحميك وانا من العين بارقيك.....حلوه دي اوعوا حد يزعل مني .

غير معرف يقول...

أول زيارة ليكي ياقمرية بس اجابتك تنم عن شخصية ذات روح خفيفة ودم مسكر وعقلية متزنة وذات علاقة كريمة مع ربها كملك الله بكل ما تتمنيه من صفات الخير ونور وجهك في الاخرة ورزقك او وجمعكي بزوجك يارب اللي بتتمنيه تحياتي ليكي

جهاد خالد يقول...

مانتي حبيتي ما تزعليش مني
خلاص هشوفلك قصر جنبي
:)


أختي الحبيبة ... قلوب حائرة
زيارتك شرفتني يا حبيبتي
واتمنى اني احظى بمتابعتك
جزاكم الله خيرا ....كثييييييييرا

غير معرف يقول...

زوج المستقبل زوج المستقبل زوج المستقبل !!

على الإنترنت كده !!


يعيش الإنفتاح ، وسلامنا للأخوات

جهاد خالد يقول...

الأخ الكريم ... محمد
أولا أهلا وسهل بحضرتك في المدونة
ثانيا

هو التاج كله
مالفتش نظر حضرتك فيه الا زوج المستقبل
طبعا الكلام مش لحضرتك بس
للاخوة والاخوات اللي لفت نظرهم النقطة دي بردو

مع اني شايفة ان دي حاجة كويسة
بس شايفة كمان اني اتكلمت عن حاجات تانية كتيييييييييييييير


ام هند .. اخت المهم

جزاكم الله خيرا

:)